Status Snøgg
–———— Status 11.12.2024 ———-–
Tilsagn fra Kulturminnefondet!
I brev fra Kulturminnefondet datert 09.12.2024 har vi fått melding om
tilsagn fra fondet på omsøkte midler, stort kr. 520.000, -.
se https://kulturminnefondet.no/mbsnogg/
Dette betyr at vi kan sette i gang med restaureringsprosjektet der skroget vil ha første prioritet.
Hardanger Fartøyvernsenter har tatt på seg oppgaven og kan ta imot SNØGG når nåværende prosjekt er ferdig, antakelig rundt mai/juni.
Enn så lenge ligger SNØGG i Oselvarhopen.
Vi fortsetter arbeidet med å søke midler fra det offentlige så vel som fra private og det er ønskelig at medlemmer kommer med innspill i så måte.
Vh Einar Nordtvedt
–———— Status 06.11.2024 ———-–
Eigarskapen
- Eigarskapen er no overført til Vernelaget MB SNØGG, som har vedtektsfesta bruk og bevaring av SNØGG etter antikvariske retningsliner. Medlemskap er ope for alle.
- SNØGG har fått tildelt hamneplass i Os sentrum, i den såkalla «Oselvarhopen». Dette vil vera ein framifrå stad til å synleggjera kulturhistoria frå, like ved den UNESCO- lista Oselvarerkstaden.
Beskrivelse av dagens tilstand:
SNØGG er i dag i dårleg stand, og strakstiltak trengs for å bevara båten for framtida. Ein må pårekna at mykje treverk over vasslina må fornyast, og det hastar. I første omgang vil me prioritera skroget, og deretter sluttføra med dekk, innreiing og styrehus, samt maskin.
SNØGG vart i åra rundt 2000 gjennomgåande restaurert ved lokalt båtbyggeri. Diverre vart det gjort nokre mindre tilpasningar som ikkje var etter antikvariske retningsliner, men dette vil no verta reversert. Ansvars- og eigartilhøva var også uklåre, med det resultat at båten vart utsett for manglande vedlikehald. Det meste av arbeidet som vart gjort i 2000 er diverre gått tapt.
Beskrivelse av planlagte tiltak:
- Fornying av dårleg treverk. Tilbakeføra fartøyet til 1940-1960 tals utsjånad og utrustning.
- Første prioritet for Vernelaget er å få skroget sett i stand. Hardanger fartøyvernsenter er tiltenkt som utførande for trearbeid.
- Vernelaget vil skaffa til vegs materialar, samt utføra det motor- og mekaniske arbeidet.
Fremdriftsplan
- Startdato: 14.10.2024 Sluttdato: 08.05.2026
Beskrivelse av fremdriftsplan:
- Trearbeid utførast av Hardanger Fartøyvernsenter.
- Skaffa materialar av eigna kvalitet, formvokste emner og liknande vert utført av Vernelaget.
- Maskin og mekanisk arbeid vert utført av Vernelaget.
Finansiering
- Et foreløpig kostnadsestimat som også inkluderer verdien av egeninnsats er i størrelsesorden kr. 1.360.000, -.
- Det arbeides med søknader til Fylket (Riksantikvar), Kulturminnefond, andre offentlige sektorer samt privat næringsliv.
Vi er selvfølgelig takknemlig for innspill fra medlemmene i vernelaget.
— 07.09.2024 —- En kort rekapitulasjon: —-
Utdrag fra brev av 04.10.2023 fra Riksantikvaren til Os Sogelag ved Oddbjørn Klyve:
«2003-2004: Omfattande istandsetting hjå Einar Sauholmen i Fusa. Bortsett frå kjølen er alt nytt, og i fylgje Sauholmen, heilt identisk slik den var etter ombygginga i 1943.
Ole T. Lunde (son av Tomas O. Lunde) har båten fram til noverande eigar, Aksjeselskapet Snøgg A/S (under etablering) v/Os Sogelag, overtok båten i 2022.
Etter søknad frå eigar om status som verna skip har Vestland fylkeskommune vurdert fartøyet si historie, alder, autentisitet, geografiske tilhørigheit og historiske betydning. Dei har også vurdert fartøyet sin tekniske tilstand og dei organisatoriske forholda kring fartøyet. Regionalforvaltinga si innstilling er vedlagt ……………
Konklusjon:
På bakgrunn av Vestland fylkeskommune si innstilling, vurderer Riksantikvaren at «Snøgg» oppfyller kriteria for å kunne få status som verna skip.».
Den 20.05.2024 ble det i brev fra Os Sogelag og Os Rotaryklubb gitt fråsegn om at eierskapet til MB Snøgg blir vederlagsfritt overdradd til Vernelaget MB SNØGG.
— status 07.09.2024 ————–
Status 07.09.2024
Vernelaget har nå fått etablert Bedriftskonto i Sparebanken Vest med
kontonummer 3626.57.02796.
— styremøte 03.09.2024 ———–
På et styremøte 03.09 ble styret konstituert.
Det ble valgt kasserer for å holde kontroll med finansene. Einar Nordtvedt ble valgt. En av de første oppgavene Einar Nordtvedt har igangsatt, er å få inn den vedtatte medlemskontingenten for året. En felles e-post har blitt sendt ut og det kan meddeles om god respons fra medlemmene. Det vil bli ført et enkelt regnskap med bilag for løpende inntekter og utgifter.
Styret fant at det ikke var nødvendig med andre faste poster som sekretær o.l.
Styret hadde en inngående diskusjon rundt tilstanden til Snøgg og hva som i første omgang må prioriteres. Båten har forfalt i betydelig grad de siste årene. Snøgg trenger bunnstoff og sliping/olje av skutesider og det arbeides med å få den på slipp senest i begynnelsen av oktober. I dag ligger Snøgg i Vargavågen, dekket av en presenning som ikke lenger er god nok til formålet. Det vil derfor bli søkt Vestland Fylkeskommune om en sum øremerket for sikringstiltak og nødvendig vedlikehold i første omgang, der en varig havnepresenning vil være en del.
Styret ønsker videre å få formalisert en avtale med Bjørnafjorden Kommune om fast havn ved Oselvarhopen i Os sentrum.
Siden vernestatus i sin tid ble gitt til Os Sogelag, vil vi gå i dialog med ansvarlige for formelt å overføre vernestatus til Vernelaget.
I det videre arbeid vil arbeidet med finansiering også bli viet stor oppmerksomhet.
————————————————
Status 27.07.2024
«Vernelaget MB Snøgg har no fått organisasjonsnummer, 9336246668.
Banken behandler p.t vår søknad om konto.
Vi kommer tilbake med informasjon når den er etablert.»
—————————————————————————————————————
Status pr. 07.07.2024: Stiftelsespapirene har blitt sendt til behandling i Brønnøysund. Vernelaget venter nå på tilbakemelding med organisasjonsnummer. Når dette er mottatt vil det bli opprettet en bankkonto for vernelaget.
Når bankkonto er etablert vil det bli sendt ut en SMS/E-post til medlemmene med kontonummeret der den vedtatte kontingenten på kr. 300,- kan innbetales. MB SNØGG i dag.Båten ligg no i ei god hamn, men den er svært utilgjengeleg, både for ettersyn og anna.Vi bør forsøka å finna ei meir eigna hamn. Det videre arbeidet med dette, samt å få startet vedlikehold og restaurering vil vi komme tilbake til etter hvert.